top of page

Vandaag wordt een goede dag

De laatste weken waren moeilijk. De laatstgenoemde storm in mijn hoofd wilde niet gaan liggen. De vloedgolf aan negatieve gedachten overvielen me. Ik leek te zijn vergeten hoe ik moest omgaan met de chaos die zich soms in mijn hoofd vormt. Omdat ik weet dat er nog een paar moeilijke weken aan komen, heb ik sinds een lange tijd mijn lijstje ‘dingen die ik mezelf vertel om me beter te voelen’ er weer eens bij gepakt. Dit is een lijstje dat me helpt herinneren dat ik door middel van een kleine verandering in mijn gedachten, ervoor kan zorgen dat ik een betere versie van mezelf word.


Wat ik mezelf vertel om me beter te voelen

  1. Niks moet, alles mag.

  2. Het is zoals het is. Maak er het beste van.

  3. Zet een stap terug. Bekijk het vanaf een afstandje. Afstand nemen geeft inzicht.

  4. Je kan niks aan je verleden veranderen.

  5. Vergelijk jezelf niet met anderen.

  6. Ga je bed uit. Van blijven liggen word je niet gelukkiger. Als het echt niet gaat, kun je altijd weer terug. Dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

  7. Wees vriendelijk, een ander kan er niks aan doen dat jij een klotehumeur hebt.

  8. Je krijgt wat je geeft. Wie goed doet, wie goed ontmoet.

  9. Jij bepaalt je gevoel door je gedachten te sturen. Denk vrolijke, positieve gedachten en je zal je vrolijker voelen.

  10. Lukt het niet om je gedachten te sturen? Luister dan aandachtig naar je gedachten - naar ál je gedachten. Laat ze stromen zonder te veroordelen.

  11. De wereld hoeft je niet te begrijpen.

  12. Wees lief voor jezelf. En belangrijker nog: wees niet te streng voor jezelf. Die stapel werk staat er morgen nog.

  13. Je mag falen. Je mag twijfelen. Je mag je kwetsbaar voelen. Je mag van gedachten veranderen. Je mag imperfecties hebben.

  14. Wees sterk. Haal rustig adem en ga door.

  15. Wees een Elsa: laat het los, laat het gaan.

Ik was vergeten dat bepaalde mindsets een serieuze impact maken op hoe ik mijn leven leidt. Het werkt heel simpel: als je alleen denkt aan alles wat verkeerd gaat in je leven, ben je vaak sneller gestrest en verdrietig. Anderen die daarentegen de positieve kanten benadrukken, zullen hier een stuk minder last van hebben. Uiteindelijk kun je zelf dus bepalen hoe je je voelt. De ene mindset kan je angstig en gestrest laten voelen, de ander zelfverzekerd en vrolijk. Het is niet wat jou overkomt, maar hoe jij erop reageert, zoals Epictetus zei.


'Het is niet wat jou overkomt, maar hoe jij erop reageert'

De dag beginnen met een zin en positiviteit kan totaal veranderend zijn. Je perceptie bepaalt je gedrag in elke situatie. Het bepaalt je gedrag en je algehele prestatie. Je bezit over een enorme kracht om je realiteit te veranderen. Je mindset is alles. Denk je ’s ochtends weleens: ‘Vandaag wordt een afschuwelijke dag’? Waarschijnlijk krijg je direct een beeld en gevoel hierbij. Daarbij ga je de hele dag op zoek naar redenen om deze stelling te bevestigen. Draai het morgenochtend eens om. Denk rustig en bewust aan de volgende stelling: ‘Vandaag wordt een goede dag’. Je zal gedurende de dag redenen zoeken waarom het inderdaad een goede dag is. Zo wordt het vanzelf een goede dag. Ik ben er maandag opnieuw mee begonnen. Elke ochtend zeg ik weer tegen mezelf: ‘Blijf positief. Lach iets vaker. Jij bepaalt je gevoel door je gedachten te sturen. Denk vrolijke, positieve gedachten en je zal je vrolijker voelen. Vandaag wordt een goede dag’. En het was een verdomd goede week.



173 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page